דלג על קישורי ניווטדף הבית כתיבת קורות חיים הכנה לראיון עבודה

 

הכנה לראיון עבודה

ראיון העבודה הוא אבן הדרך השנייה שלכם בקבלת המשרה. השלב הראשון בקבלת המשרה היה שליחת קורות החיים שלכם ואת זה כבר עשיתם. ראיון העבודה הוא דרך מצוינת לתת למעסיק התרשמות לא רק מהעבר המקצועי של העובד, אותו ראה כבר בקורות החיים, אלא גם מאישיותו.
הוזמנת לראיון עבודה? סימן שקורות החיים ששלחת איכותיים מספיק כדי להתמודד על התפקיד.
בראיון העבודה, ינסה המראיין לזהות אם אתה מתאים למשרה עליה אתה מתמודד עפ"י בחינת שפת הגוף שלך, אופן הדיבור, תשובותיך לשאלותיו וכו'.
לכאורה נראה הראיון כמבחן אותו צריך לעבור על מנת להתקבל למשרה, אך בעזרת כמה כללים פשוטים ביותר תוכל להפוך את הראיון לקליל ואיכותי, ולהגדיל את סיכוייך לזכות במשרה.
מחפשי עבודה רבים אינם מתקבלים לעבודה היות והם לא התכוננו כראוי לראיון העבודה, ולכן הוא לא היה מוצלח.
בעזרת הכללים הבסיסיים הבאים, תוכל לגרום לראיון העבודה להיות מוצלח הרבה יותר וזכור- ראיון עבודה איכותי יתרום לקבלת המשרה.

הירגע
מומלץ להגיע כמה דקות לפני הראיון על מנת להירגע. סדר את מחשבותיך בראש, התרענן עם משקה שאתה אוהב וזכור- אין סיבה שהראיון ישתבש אם אתה מתאים למשרה.
אין להתייחס לראיון כעל מבחן. התייחס לראיון כעל פגישה לטובת עסקים או כל פגישה חיובית אחרת. לפני מבחנים אנו נוטים להילחץ ולהיבהל - ואנחנו לא רוצים שזה מה שיקרה עכשיו.

התנהג בטבעיות
אל תמכור את עצמך בראיון העבודה. זכור שהמראיין כבר עבר על קורות חייך, ולכן הזמין אותך לראיון העבודה. מה שרוב המראיינים יחפשו בראיון העבודה הוא את תאימותך למקום ולסביבת העבודה, ולא בהכרח יבחנו את רמתך המקצועית.
יעילותם של עובדים יורדת כאשר הם אינם מתאימים לסביבת העבודה שלהם, גם רמתם המקצועית גבוהה.
לכן, הימנע משיווק עצמך והתנהג בטבעיות. אם אתה באמת מתאים לסביבת העבודה, המראיין יבחין בכך בהתנהגותך. מראיינים מקצועיים יבחינו מייד בהתנהגות לא טבעית מצדך, והדבר יגרום לרושם שלילי- וחבל.

הגע מוכן לראיון העבודה
בצע מחקר קטן לפני הראיון, בדוק את דרישות המשרה, התפקיד איתו תתמודד, סביבת העבודה וכו'. כמו כן, מומלץ לקרוא מעט על החברה בה אתה מתראיין.
המראיין יעריך את ההכנה המוקדמת והידע שלך בנושא. כמו כן, תוכלו לבצע שיחה מקצועית על המשרה והתפקידים אותם תבצע במהלך העבודה.
עבור על קורות החיים ששלחת לחברה - המראיין ישאל אותך שאלות לגבי קורות חייך. אם ישנם "חורים" בקורות החיים ששלחת, היה מוכן לענות על פשרם. שאלה זו תישאל כמעט בוודאות.
תשובות מוכנות וענייניות וידע מקדים יעידו על מקצועיות והשקעה מצדך ויקנו לך נקודות זכות אצל המראיין.

ההכנה העיקרית שעוזרת להתמודד מול המראיין זו הכרת התפקיד אליו אתה מגיע. יש להכין את עצמך היטב בבית לכך.

הכנה ראשונה בבית

נסה להביא את עצמך למצב שבו תאמין ביכולות שלך הכלליות וביכולות שלך לעשות את העבודה אליה אתה הולך לראיון בצורה הטובה ביותר. חשוב שתשכנע את עצמך שאתה מתאים לתפקיד. אחר כך יהיה לך מאוד לתת את כל כולך בראיון.

הכנה נוספת בבית

למד את התפקיד. נסה לשער השערות ולהכין את עצמך כמה שאפשר לגבי מה דרוש מהמועמד בתפקיד הספציפי, חפש באינטרנט מהם דרישות התפקיד בחברות מקבילות. כשתבוא לראיון תוכל ולספר מי אתה ואת כל היכולות החיוביות שלך ביחס לתפקיד המוצע. לא כדאי כמובן להגזים ולהפריז אלא לדבר אמת.  

 

הכינו תשובות טובות לשאלות ידועות כגון

1.      "מה אתה מחפש בעבודה?"

2.      "מהן תכונותיך הטובות?"

3.      מהן תכונותיך השליליות?"

4.      "אם אשאל מישהו ממליציך מה הם יאמרו עליך?"

5.      "איזו תכונה טובה היית מוסיף לעצמך?"

6.      " מאיזו תכונה היית רוצה להיפטר?"

7.      "מהם דרישות השכר שלך?"

8.      "מדוע עזבת את עבודתך הקודמת / למה אתה רוצה לעזוב את מקום העבודה הנוכחי"

9.      "האם אתה עובד בצוות או אינדיבידואליסט?"

10.  תרגלו את התשובות שלכם על חבר בן משפחה או מישהו קרוב שאתם יודעים כי יאמר לכם בפנים את דעתו (רצוי מישהו עם ניסיון ביחסים בינאישיים או בוס) והטמיעו את חוות דעתו.

 

הכן תשובות לשאלות מכשילות
הגע עם תשובות מוכנות לשאלות מכשילות. במהלך הראיון, ישאל אותך המראיין שאלות מכשילות, כגון: תכונות שליליות שלך, גובה המשכורת שאתה מצפה לה וכו'.
רובם המוחלט של המתראיינים עונה על שאלת התכונה השלילית ב"פרפקציוניזם" וחתירה לשלמות. תשובה זו אינה נחשבת כתכונה רעה, וחלק מהמראיינים אף יראו בתשובה זו כבריחה ממתן תשובה אמיתית.
בקשר למשכורת, מומלץ לתת למראיין לענות ראשון על השאלה הזו, באם הדבר אפשרי. אם לא, הוסף למשכורת הקודמת שלך 10-15% והיה מוכן להתגמש. חשוב מאוד להזכיר כי לא הכסף הוא המניע אלא המקום עבודה עצמו והתפקיד ורק אז להגיע לסכום.
במקרים רבים המראיין ישאל אותך שאלות מכשילות על מנת לראות איך אתה מתמודד עמן, ותשובותיך יעניינו אותו פחות מהדרך בה הגעת אליהן. היה כנה בתשובותיך לשאלות אלו- המראיין יעריך זאת.
חשוב על תשובות איכותיות, ענייניות ואמיתיות לשאלות הללו בביתך לפני הראיון.

ולגבי עוד כמה שאלות שיכולות להישאל

איך את/ה מתמודד/ת במצבי לחץ? מדוע עזבת את עבודתך הקודמת ? איפה את/ה רואה את עצמך בעוד X שנים ?  עם איזה טיפוסים קשה לך להתמודד בעבודה ? ועוד.

לא משנה איזו שאלה אתה נשאל, כל עוד אתה אומר אמת, האמת עוברת הכי טוב. נכון שלא כדאי להגיד את כל האמת אלא את האמת שנראה לך באותו רגע מתאימה מהניתוח של מה המראיין מצפה לשמוע (איזה אדם הוא מחפש בהמשך למה שהוא סיפר לך על התפקיד והאדם הדרוש) וממה שניתחת בבית כשחשבת מה האדם שמתאים לתפקיד המוצע.

אם תתחיל להתפתל בתשובות לא אמיתיות שאינן אתה ממש, שפת הגוף שלך תשדר את זה ואתה לא תצליח בראיון.

 

התמודדות עם השאלה- מה התכונות החיוביות שליליות שלך

השאלה הזו נשאלת למעשה כדי להתאים את התכונות הדרושות מאדם במשרה ספציפית לתכונות של המועמד. יש להבין קודם כל שתכונה יכולה להיראות לאדם א' שלילית ולאחרת חיובית. זה הכל תלוי בהתאמה של האדם לתכונה הנדרשת במשרה.

דוגמא 1:

"יס מן" - היא תכונה שלילית, אם נדרשת במשרה תכונה של מעוף והובלה.

"יס מן" - היא תכונה חיובית, אם יש מנהל שדרוש לו עובד שיבצע עבודה בלי לשאול יותר מדי שאלות וויכוחים.

דוגמא 2:

"סוליסט" - היא תכונה שלילית, אם נדרשת עבודה בצוות.

"סוליסט" - היא תכונה חיובית, אם נדרש "מנהל תחום" שעובד עצמאית ודרוש שיקבל החלטות בצורה עצמאית ללא הליכה לאנשים אחרים ו/או למנהל שמעליו.

אם תבוא מהבית עם "רשימת מכולת" של תכונות שליליות וחיוביות, סביר להניח שתיכשל במקרים רבים. למד להכיר את המשרה שמולך ואת המרואיין לפני שאתה עונה. מנגד - אם לא תגיד אמת - אתה עלול להיכשל בסתירות פנימיות או ששפת הגוף שלך תשדר ששיקרת.

יש הבדל בין לשקר לבין להגיד רק את הדברים שרוצים לשמוע ממך.

דוגמא 3:

האם "צורך במישוב" היא תכונה שלילית או חיובית? ( מישוב =מהמילה משוב, כלומר צורך אישי לקבל פידבקים חיוביים מהמנהל כדי לתת תפוקה מכסימלית

שוב- תכונה שלילת היא דבר סובייקטיבי.  אתה רואה בכך תכונה שלילית אם בעבודתך הקודמת היה לך מנהל שלא כל כך נתן משובים חיוביים דבר שהפריע לך כנראה וגרם לערעור מערכת יחסים של עובד/ מנהל. אך מה קורה אם המנהל חדש הוא מסוג האנשים החמים שנותן לעובדיו יחס חם. שמסביר פנים כשהוא מרוצה. שאומר כל הכבוד על עבודה יפה. מה אז? אז סביר להניח שהתכונה השלילית כביכול תראה לך חיובית כי הקשר שלך עם המנהל לא רק שלא יתערער אלא יתחזק. את תהיה מוכן לעבוד קשה ולתת הרבה. אז התכונה תחשב בענייך ובעיני המנהל שלך חיובית.

מישוב לכן זו תכונה ממש שלילית שהזיקה לך אם ישב מולך המנהל בעתיד שאינו אדם חם.  במקרה כזה המנע מלהגיד זאת כתכונה שלילית. זו תכונה שלילית בעינייך שממש לא הזיקה לך אם ישב מול מנהל חם שיודע שהוא צריך להחמיא מידי פעם כדי לשפר מערכת יחסי מנהל/ עובד כדי לקבל תפוקה מכסימלית.

 

אז מה המתכון להצליח לענות על השאלה לגבי תכונות שליליות וחיוביות כמו שצריך?

א.       בהתחלת הראיון נסה להוביל את המראיין לספר על המשרה ועל תכונות המועמד שהוא מחפש. מראיין בד"כ יענה ויפרט על מהות המשרה ואפשר לכוונו לכיוון - מה הוא צריך מעובד שלו במשרה זו.

ב.       תמיד, אבל תמיד לענות אמת.

ג.        במהלך כל הראיון "בשל" בראשך את הפרופיל והתכונות שלדעתך נדרש מהמועמד לאור מה ששמעת מהמראיין.

ד.       כשאתה מגיע לשאלת התכונות החיוביות והשליליות:  פרט תכונות חיוביות שמתאימות למשרה לפי הפרופיל ש"בישלת" בראשך. פרט תכונות שליליות שבמקומות אחרים יכולים להתפרש כשליליות (שהרי הכל עניין של זווית ראייה) אבל יתאימו לפרופיל המקצועי ש"בישלת" בראשך.

זה לא מדע מדויק. אל תשכח שבסך הכל מנסים להתאים אדם למשרה ולתכונות שנדרשות מהאדם במשרה הפוטנציאלית. זו נקודת המוצא שלך, לא רק לגבי התכונות שאתה מפרט על עצמך, אלא לגבי מהות כל הראיון וכל השאלות שיכולות להישאל.

 

שאלה לראיון: איזה מנהל אתה רוצה ומאיזה תמנע?

זו שאלה שכל אחד היה משיב אחרת. אבל לדעתי אפשר למצוא נוסחא שתתן את מירב הסיכוי לצאת משאלות אלו בשלום. לפני שאענה עליהם אקטלג כמה אפשרויות מול מי כדאי לענות מה.

זו שאלה דומה לנושא התכונות החיוביות והשליליות. מצד אחד יש להגיד אמת. ומצד שני רצוי להגיד רק את האמת שתתאים למראיין שמולך. כדי שזה יקרה אתה קודם כל חייב לנסות ללמוד עם מי יש לך עסק כדי לא לענות אמת שאינה מתאימה למה שהוא רוצה לשמוע.

קשה מאוד לדעת מה עובר בראש של המראיין. יכול להיות שהבוס מחפש עובד עליו יוכל לשלוט ויכול להיות שנוא מחפש דווקא עובד כשותף צוותי. למשל - אם תגיד לבוס שתלטן שאתה מחפש בוס צוותי- הכשלת את עצמך. אז מה לעשות?

נסה לקטלג את מי שעומד מולך לאחת מהקטגוריות אופי שתכף אתאר. קטגוריית עופי אם תצליח לקלוע למטרה באבחון שלך יוכלו להגדיר לך בצורה מסוימת מה הבוס רוצה ולפי זה תוכל להתאים את האמת שכן אפשר להגיד. אבל אני מדגיש- רצוי לדעתי להגיד רק אמת.

 

קטגוריות אופי

א.       אדם כוחני - אחד שהכוח שלו מובלט. מדבר בצורה חדה ברורה ומעט קשוחה, וששפת הגוף שלו חדש ברורה ומעט קשוחה.

ב.       אדם נעים ורך בהתנהגותו - שמרבה לחייך ושניכר שהוא נוח ונעים. שפת הגוף שלו משדרת נינוחות.

ג.        אדם לא רך מידיי ולא קשוח מידיי - משהו שהוא שילוב באמצע בין א' ו- ב'.

האמת שלי לדוגמא (ללא הסתרה של אמת שלא מתאימה לאדם)

  • לא אוכל להסתדר עם בוס שאינו ישר.
  • רע לי עם בוס שלוקח לי את הקרדיט על הדברים הטובים שאני עושה.
  • מתאים לי בוס שירצה לעבוד איתי כצוות שאוכל לעזור לו הרבה אך גם להעזר בו כשאני צריך.

אני מניח שכל בוס מגדיר את עצמו ישר. ולכן אין לי בעיה להגיד את זה בכל קטלוג אופי.

1.      לאדם כוחני מולך:

  • לא אוכל להסתדר עם חוסר יושר של בוס שלי.
  • לא אגיד במקרה של הכוחני את נושא הקרדיט כי סביר שהכוחני דווקא ייקח לי בלי סוף את הקרדיט. אחפש אמת אחרת שתתאים לכוחניות שלו אך לא תהיה מבחינתי שקר. אגיד - רע לי עם בוס שלא מגדיר בצורה ברורה את המשימות. (סביר להניח שלכוחני זה דווקא יתאים).
  • מתאים לי בוס שאוכל לעבוד איתו בצורה שוטפת ויעילה.

הסבר- לא עניתי שקרים אל בררת היטב את הדברים כך שבכל זאת יתאימו לבוס כוחני.

2.      לאדם נעים בהתנהגותו:

  • לא אוכל להסתדר עם חוסר יושר.
  • רע לי עם בוס שלא ממראה למנהלים שמעליו את ההצלחות שלי.
  • מתאים לי בוס שאתו אוכל לעבוד כצוות מגובש. בשביל בוס כזה אתן מעל ומעבר.

הסבר- אדם נעים בדרך כלל הוא אדם חזק שלא יפחד דווקא לתת לעובדין את הקרדיט מול המנהלים שמעליו. אדם שכזה גם בד"כ עובד טוב יותר כצוות ולא בצורה שטלתנית.

3.      לאדם שהוא קצת כוחני אך נעים בכל זאת:

  • לא אוכל להסתדר עם חוסר יושר.
  • רע לי עם בוס שלא ממראה למנהלים שמעליו את ההצלחות שלי.

הסבר- נראה לי שבוס נעים בכל זאת הוא מספיק מאמין בחוזק שלו ויוכל לתת לי את הקרדיט שמגיע לי

  • מתאים לי בוס שאוכל לעבוד איתו בצורה שוטפת ויעילה.

הסבר- לא אסתכן שהכוחניות שלו לא מובילה לעבודת צוות.

מה שתיארתי הוא רק דוגמא. אני מנסה פשוט להגיד מתוך הדברים שצריך להתאים את האמת לאדם שעומד מולך.

 

למקרה שהמראיין אינו המנהל הישיר - מה אז כדאי לענות?

כשאתה מתראיינת למשאבי אנוש ולא אצל המנהל הישיר ברור שכל מה שתיארתי של ניסיון לדלות מי המראיין שמולך לא קיים. אני במצב הזה הייתי הולך על האמת אך בוחר במילים לא מפוצצות ולא חזקות מידיי לכיוון השלילי. כדי לא לחטוא במילים שליליות הייתי בוחר לתאר על דרך החיוב את מה שאני כן רוצה מהמנהל הישיר שלי. כך אני פחות מפיל את עצמי עם מילים שליליות.

אנסח זאת בפני המראיין כך...

"בוא ואגיד לך את המנהל שהייתי רוצה לעבוד איתו.

אני מעוניין שהבוס שלי יהיה ישר ושאומר את דבריו בצורה ישירה וברורה.

אני מעוניין במנהל שיגבה אותי כשצריך לתת גיבוי ושיעיר לי בצורה הכי ישירה כשצריך להעיר.

הייתי רוצה מנהל שאוכל לעבוד איתו כך שלשנינו יהיה כיף לעבוד זה עם זה...."

וכו' וכו'.

 

גלה התלהבות לגבי המשרה
גלה התלהבות ורצון לגבי המשרה המיועדת. המראיין אינו מעוניין בעובד לא מרוצה, שכן יעילותו של עובד כזה יורדת. עובדים אשר נהנים מעבודתם אפקטיביים בכמה מידות מאלה אשר אינם אוהבים את עבודתם. בדיוק עובדים כאלה המראיינים מחפשים.
לכן, התלהבותך מהמשרה חשובה מאוד. כמובן, אין להפריז יתר על המידה בהתלהבות זו.


הכן שאלות למראיין
הכן מראש שאלות לגבי המשרה והתפקיד, וכתוב אותן במסודר. בסיום הראיון, בקש לשאול את המראיין מהשאלות שהכנת. הדבר יעיד על מקצועיות וארגון, והמראיין יעריך זאת. בנוסף לכך, הדבר יעיד על רצונך האמיתי לקבל את המשרה.
חשוב לזכור- ראיון העבודה הוא המקום בו תחליט בסופו של דבר האם אתה מעוניין במשרה, לכן שאלות אלו חשובות ביותר.
תשובות לשאלות הללו יקלו על החלטתך לגבי המועמדות לקבלת המשרה.

התלבש בקפידה
בדבר הלבוש לראיון העבודה- הגע בלבוש מכובד, אך לא מכובד מדי. הימנע מלהגיע לראיון בלבלוש זרוק או מוזנח.
כמו כן, אל תגיע לראיון בחליפה. הגעתך בלבוש מהודר מדי עלולה לגרום לאי נוחות.
עוד הצעה:

אחת הסיבות העיקריות לעיתים לא מצלחים להתחבר לראיון ולמראיין היא שאתה ב"מוד" של לשדר "אני ואני ואני". זה הגיוני שזה יקרה כי אתה רוצה לתת הכל ולהעביר כמה אתה טוב. אולם הגעתי למסקנה שדווקא זה עובר פחות טוב. שחרר את עצמך. שדר יותר רוגע. אתה לא חייב להוציא רק את האני אני ואני. אתה יכולה להוציא רק 70% ממנו. ואז ב- 30% האחרים תוכל להקשיב יותר, ללמוד את המראיין והמקום. ויש כאן הפוך על הפוך. כי דווקא בגלל שתוציא טיפ טיפה פחות בעצמך, תוכל להקשיב ללמוד ולענות טוב יותר עוד באותו רגע. אתה תתחבר טוב יותר למראיין ותוכל את רוב הסקת המסקנות לעשות מולו ולשפר תוך כדי תנועה של הראיון. והרוגע- ישדר דווקא את "האני" מבפנים שלך.

לא תמיד כדאי להגיד הכל יש לפעמים התנהגות ויזואלית של רוגע שמעבירה מסר על מי אתה מבלי שתצטרך להגיד את זה. בפרוש אין זה אומר שכוונתי שיש לשתוק. אולם יש לעשות הכל בצורה מאוזנת ועניינית.


שיחה לאווירה טובה
נסה, באם זה אפשרי, ליצור שיחת חולין נעימה עם המראיין. שיחה כללית נעימה תתרום לחוות דעתו החיובית של המראיין עליך, והאווירה בראיון תהפוך להיות הרבה יותר טובה.
כמו כן, יתכן ואותו מראיין יהיה בסופו של דבר מנהל העבודה שלך ולכן קשר ראשוני חשוב ביותר. תקשורת טובה היא הבסיס ליחסי עבודה איכותיים.

הקפד על ישיבה נינוחה
שפת הגוף היא הפרמטר הקל לבחינה והחשוב ביותר למראיין - היות והיא אינה ניתנת לשליטה. מראיינים מקצועיים מסוגלים להבחין האם אתה עצבני, משקר, בטוח בעצמך, מתוסכל וכו' רק עפ"י שפת גופך- גם מבלי שתאמר מילה.
לכן, נסה לשבת בנוח למרות הלחץ, שחרר את הכתפיים ונשום באיטיות. הימנע מדפיקות, הקפצת הרגל ומשחק עם כלי כלשהו. כל אלה מעידים על עצבנות וחוסר נוחות, והמראיין מבחין בכך.
התאמן בבית על ישיבה נינוחה ורגועה. אם במהלך הראיון מתחיל אחד מ"תסמיני" העצבנות, עבור אל הישיבה הנינוחה עליה עבדת בביתך.
ישיבה נינוחה ודיבור איטי וברור ישרו אוירה נעימה יותר בראיון.

אל תפריז בביטחון עצמי
הבחן בין ביטחון עצמי להתנשאות. ביטחון עצמי חשוב ביותר בראיון עבודה, אך אל תפריז בו. שימוש מופרז בביטחון העצמי שלך עלול להיחשב כהתנשאות או שחצנות.
מתראיינים רבים אינם מבחינים בגבול זה ונוטים לשווק ו"למכור" את עצמם יתר על המידה, דבר המותיר רושם שלילי אצל המראיין.
כמו כן, אל תהיה צנוע במידה מוגזמת. המראיינים יקלטו את חוסר הטבעיות בהתנהגותך.
מילת המפתח היא איפוק. שמור על איפוק הן בביטחון העצמי שלך והן בצניעותך.

אלו הכללים הבסיסיים להתנהגות בראיון עבודה. מעט הכנה לפני הראיון יכולה להפוך את ראיון העבודה לנעים ונחמד מחד ומקצועי וענייני מאידך.
חשוב לזכור- ראיון העבודה נותן לך מידע רב על המשרה אליה אתה מעוניין להתקבל. נסה לקבל כמה שיותר מידע רלוונטי על המשרה, על מנת להקל על החלטתך.